Utbyggnad av LNG-terminaler behövs för att hålla nere priserna säger IMF
Internationella valutafonden (IMF) har sagt att stabilisering av priserna på flytande naturgas (LNG) på lång sikt innebär att det byggs fler LNG-terminaler för att uppnå marknadsintegration, även om den varnade för att kostnaden för att bygga ut infrastrukturen utgör ett stort hinder.
Naturgas har en “delvis fragmenterad global marknad” eftersom den förlitar sig mest på rörledningar för transport, “till skillnad från marknaden för råolja, som är mer integrerad och tenderar att handlas till ett enda pris på de flesta ställen”, sa den Washington-baserade långivaren. i en artikel i tisdags.
“En sådan fragmentering på naturgasmarknaden innebär inte bara att priserna skiljer sig mellan regioner, utan också att höga priser i en del av världen inte nödvändigtvis överförs till köpare på andra platser.”
I jämförelse med LNG-transportsystemet i USA och Europa sa IMF att den Rysslandsberoende kontinenten såg en mer dramatisk ökning av gaspriserna än USA på grund av Europas beroende av rörledningar.
“Rörledningsflöden till Europa från Ryssland minskade med 80 procent sedan mitten av 2021, vilket skickade kontinentens gaspriser upp 14 gånger till en rekordnivå i augusti 2022”, stod det. “Priserna för globalt omsatt flytande naturgas såg ett liknande hopp. Men LNG-priserna i USA tredubblades och låg kvar medan priserna steg ett flertal gånger i Europa och Asien”.
USA är isolerat mot globala chocker på gasmarknaden eftersom det har ett konkurrenskraftigt terminalnätverk som möjliggör enklare export och eftersom gasproduktion och prissättning i landet är integrerad med oljeproduktion och prissättning.
Historiskt sett var den amerikanska marknaden kopplad till råoljepriserna eftersom naturgas mestadels var en biprodukt av oljeborrning, men detta förhållande, ibland kallat artificiell integration, har avvecklats under det senaste decenniet, främst på grund av stigande skiffergasproduktion. När naturgasproduktionen ökade i USA, och överträffade Ryssland 2012 som världens största producent, och exportterminaler byggdes, blev det lättare att sälja till marknader utanför Nordamerika.
Men även om fler terminaler tillåter större naturgasutflöden, kan instabila prisformler fortfarande hålla priserna höga för konsumenterna, sa IMF. Europa har haft infrastrukturen för att ta emot mer LNG-import men den ökade kapaciteten har inte lett till lägre priser eftersom prispremierna kan ändras snabbt i förhållande till USA.
När naturgas i Europa som fick en tillfällig prispremie under våren och sommaren 2022, beslutade asiatiska kunder av amerikansk LNG att omdirigera sina laster för att sälja i Europa.
“Prisformler för långsiktiga leveranskontrakt med amerikanska företag använder vanligtvis amerikanska priser. Det innebar att asiatiska kunder med långsiktiga affärer kunde köpa billigare från USA och sedan omdirigera tankfartyg till sjöss för att sälja last till det mycket högre europeiska spotmarknadspriset”, tillade det.
“Trots ett ökande beroende av LNG som ett substitut för rysk gasledningsgas, visade sig europeisk LNG-importkapacitet inte vara ett bindande hinder för marknadsintegration.”
Men IMF hävdade att en utökad LNG-exportkapacitet hjälper till att skydda mot utbudschocker genom att “skapa verkligt globala gasmarknader som är balanserade mellan regioner”.
Det sade att “utbyggnader av global LNG-exportkapacitet behövs för att få europeiska och asiatiska priser tillbaka till historiskt normala nivåer på längre sikt”.
IMF ser också att efterfrågan på naturgas ökar som en övergångsenergi för att tjäna kraftproduktion.
“Stor expansionsprojekt som redan är under uppbyggnad i USA, Afrika, Mellanöstern och på andra håll kommer sannolikt att öka den globala LNG-exportkapaciteten med 14 procent till 2025”, stod det. “Andra planerade projekt kan ge exportkapaciteten till cirka 1 biljon kubikmeter [35,31 biljoner kubikfot], ungefär en fjärdedel av förra årets globala gasförbrukning.”
Men IMF erkände att långivare inte lätt skulle hoppa in i sådana projekt.
”Företag behöver 15- till 20-åriga kontrakt för att få bankfinansiering för byggandet. Terminaler kostar vanligtvis 10 till 15 miljarder dollar och tar två till fyra år att färdigställa. Tidslinjer är mindre säkra för projekt utan långsiktiga försäljningskontrakt, och vissa kanske aldrig kommer att byggas”, förklarade det.
Om Vikingen
Med Vikings signaler har du en god chans att hitta vinnarna och sälja i tid. Det finns många värdepapper. Med Vikings autopiloter, kursdata, tabeller och börskurser kan du sortera ut de mest intressanta ETFerna, aktierna, optionerna, warranterna, fonderna osv.
Klicka här för att se vad Vikingen erbjuder: Detaljerad jämförelse – Börsprogram för dem som vill bli ännu rikare (vikingen.se)