Tesla gör en första affär med oljejätten BP

Den smutsiga bränsleindustrin börjar lägga märke till den ökande närvaron av elfordon på fordonsmarknaden, och oljejätten BP har vidtagit åtgärder för att få ut det mesta av denna popularitet.

Den smutsiga bränsleindustrin börjar lägga märke till den ökande närvaron av elfordon på fordonsmarknaden, och oljejätten BP har vidtagit åtgärder för att få ut det mesta av denna popularitet.

BP meddelade i ett uttalande att de har tecknat ett avtal med Tesla som kommer att ge Supercharger-hårdvara till ett värde av 100 miljoner dollar till bensinstationer och tredjepartsplatser i USA.

Medan tekniken kommer att vara Teslas, paketerar BP snabbladdningsstationerna för elbilar under sitt eget varumärke, BP Pulse.

“Investeringen kommer att underlätta utbyggnaden av det offentliga bp-pulsnätet över hela USA, samtidigt som det möjliggör stöd för elbilsflottans kunder genom att installera laddare vid deras privata depåer”, löd uttalandet.

BP sa också att det är första gången som Teslas hårdvara för ultrasnabb laddning har köpts i syfte att etablera ett oberoende laddningsnätverk.

Oljebolaget tillade att Pulse-laddare kommer att vara kompatibla med fordon som har både Combined Charging System och North American Charging Standard-kontakter.

Teslas seniorchef för laddningsinfrastruktur, Rebecca Tinucci, sa i uttalandet: “På Tesla drivs vi av att möjliggöra fantastiska laddningsupplevelser för alla elbilsägare.”

Tinucci fortsatte, “Att sälja vår snabbladdande hårdvara är ett nytt steg för oss, och ett steg vi vill expandera för att stödja vårt uppdrag att påskynda världens övergång till hållbar energi.”

“Det var bara en tidsfråga innan laddstationer började dyka upp vid faktiska bensinstationer”, sa en användare. “Användningen av elbilar ökar bara, och om företag som BP vill fortsätta att framtidssäkra sin verksamhet, så var det smarta sättet att anta en strategi som denna.”

“Dessa erbjudanden är framtiden för laddningsplatser,” tillade en annan.

Enligt data från Cox Automotive, som delas av Reuters, var försäljningen av elbilar i USA under tredje kvartalet 2023 50 % högre jämfört med samma period för ett år sedan. Elbilar stod för rekordhöga 7,9 % av bilförsäljningen under denna period.

Medan Teslas andel av elbilsmarknaden sjönk från 62 % under första kvartalet till cirka 50 % under tredje kvartalet, sålde den fortfarande 300 000 modeller från juli till september, enligt Reuters.

Med ökande elbilsförsäljning måste smutsbränsleindustrin anpassa sig till förändringen. Förhoppningsvis är detta ett tecken på vad som kommer att komma, med fler och fler förbränningsmotormaskiner är satta av alternativa modeller som ger noll planetvärmande föroreningar när de är ute på vägen.

Om Vikingen

Med Vikingens signaler har du en god chans att hitta vinnarna och sälja i tid. Det finns många värdepapper. Med Vikingens autopiloter eller tabeller kan du sortera ut de mest intressanta ETF:erna, aktierna, optionerna, warranterna, fonderna osv.

Klicka här för att se vad Vikingen erbjuder: Detaljerad jämförelse – Börsprogram för dem som vill bli ännu rikare (vikingen.se)

Comments

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *