-
Pingback: Starbucks resultat berätta något om hur ekonomin växer | Aktiegruvan
Starbucks resultat berätta något om hur ekonomin växer
Starbucks resultat överträffade analytikernas vinstförväntningar förra kvartalet, vilket skickade upp aktien med 11 procent sedan i torsdags förra veckan då bolaget rapporterade resultatet för räkenskapsåret 2023. Det var en värdeökning på cirka 10 miljarder dollar i Starbucks börsvärde på torsdagen.
Förvaltarna tillskrev mycket av kaffekedjans framgångar det här kvartalet till en ny plan för att förbättra arbetsförhållandena i butiker som syftar till att hjälpa anställda att göra sina jobb bättre. Starbucks förbättrade löner och schemaläggningshuvudvärk för butiksanställda, bytte ut gammal utrustning och sänkte omsättningen, allt som en del av ett försök att “återuppliva partnerkulturen på Starbucks”, sa vd Laxman Narasimhan till investerare på ett vinstsamtal. Med tanke på resultaten som Starbucks publicerade verkar det fungera och kan vara symboliskt för en trend i hela ekonomin.
Starbucks såg starka resultat över hela linjen när det gäller intäkter, försäljning i samma butik, transaktioner och checkstorlek, vilket det delvis tillskrev dess förmåga att vara mer produktiv. Det är en trend som har varit utbredd över hela ekonomin under det tredje kvartalet då produktiviteten ökade tillsammans med arbetarnas löner. Som Axios Markets nyhetsbrev påpekade, har ekonomer blivit förvånade efter år och år av stagnerande produktivitet, inklusive två raka kvartal av nedgång 2022, men Starbucks utblåsningskvartal är ett tidigt tecken på att detta inte kommer att vara business as usual.
Sedan oktober 2022, när Narasimhan tog över som VD från grundaren Howard Schultz (och ärvde en giftig dynamik mellan företaget och en återhållsam fackföreningsrörelse), har den nya chefen vidtagit en utökad ansträngning för att rehabilitera företagets relation med sina anställda i butik. Han besökte butiker över hela landet, tog 40 timmars baristaträning och arbetade till och med som en – något han lovade att göra en gång i månaden framöver. Det senaste kvartalet, sa Narasimhan, var ett bevis på att företagets ansträngningar att återuppbygga den relationen gav resultat. Och han har lagt sina pengar där hans mun är, implementerat en plan på 450 miljoner dollar för att få dess butiker att fungera smidigare och hjälpa baristor att göra sina jobb snabbare.
Detta var en poäng som upprepades av CFO Rachel Ruggeri. “De investeringar vi har gjort driver tillväxten – investeringar i våra partners, i löner, i utbildning, i våra nya butiker, i utrustning” sa hon.
Ett utblåsningskvartal och en stor satsning på personalen
Starbucks resultat för detta starka kvartal såg det överträffa förväntningarna på intäkter, som var 9,37 miljarder dollar jämfört med förväntade 9,29 miljarder dollar. De 36 miljarder dollar i intäkter som det hade under räkenskapsåret 2023 representerade en ökning med 12 procent jämfört med föregående år. Den bättre arbetsmiljön och investeringarna i arbetsförhållanden ledde till att Starbucks rapporterade en ökning med 8 procent i jämförbar butiksförsäljning globalt, drivet av en ökning med 5 procent i genomsnittlig beställning och 3 procent ökning av jämförbara transaktioner.
“Vi gjorde allt detta genom att investera över 20 procent av årets vinster tillbaka till våra partners i butiker genom löner, utbildning, utrustning och ny butikstillväxt” sa Narasimhan. “Allt detta är ytterligare ett bevis på att vår strategi fungerar.”
Förra hösten rullade företaget ut en plan för att se över sin butiksverksamhet och göra det lättare för baristor att göra sina många berömda komplicerade och tidskrävande isdrycker, som också var en viktig källa till fackligt missnöje. Under det senaste kvartalet installerade företaget 550 nya nugget-ismaskiner, 600 enkoppsbryggare och rullade ut bärbara kallskummare till alla amerikanska butiker, enligt Narasimhan. Tanken bakom planen var att ge tillbaka mer tid till baristor – och i förlängningen till kunderna. Nyckeln var att öka hastigheten och samtidigt låta kunderna ha oändliga möjligheter för anpassning, vilket kommer med ett högre pris. “Våra kunder fortsatte att favorisera fler premiumdrycker, vilket skapade en ny normal när det gäller mix och anpassning” sa Ruggeri under resultatsamtalet.
Den ökade effektiviteten i amerikanska butiker var en av de primära faktorerna till att rörelsemarginalen ökade med 3,1 procentenheter från året innan, till 18,2 procent, enligt Ruggeri.
Allt detta har bidragit till att förbättra villkoren för Starbucks anställda. Företaget pekade på en minskning av personalomsättningen med 10 procent och en ökning med 16 procent av baristatidens längd. Baristas såg också väsentliga förbättringar i arbetstid, som ökade med 5 procent under kvartalet, och lön, som ökade med 20 procent.
Produktiviteten ökar i hela ekonomin
Trenderna hos Starbucks pekar på liknande riktningstrender i hela den amerikanska ekonomin där produktivitetsökningar har sammanfallit med tillväxten i timlöner.
Den totala produktiviteten växte i USA under tredje kvartalet med 4,7 procent jämfört med andra kvartalet. Det är den högsta kvartalsvisa tillväxttakten sedan tredje kvartalet 2020, som kom precis efter att ekonomin kraschade under andra kvartalet samma år på grund av pandemin. Samtidigt ökade timkompensationen med 3,9 procent under tredje kvartalet.
När produktiviteten, som mäter ekonomins produktion mot totala arbetade timmar, går upp innebär det att fler varor och tjänster produceras med samma antal arbetade timmar. Det hjälper i allmänhet alla i ekonomin eftersom företag kan producera mer utan att anställa fler arbetare, vilket innebär att de inte behöver överföra sina ökade arbetskostnader till konsumenterna. Men det har gått decennier sedan produktiviteten var på en stadig tillväxtbana, både i USA och globalt. Sammanfallande med produktivitetsnedgången har varit en utbredd, decennier lång tillbakadragande av kapitalutgifter – precis den typ av saker som Starbucks kämpar för här.
Till exempel planerar Starbucks att investera 1 miljard dollar i löner, utbildning av anställda och ny utrustning för sina butiker nästa år, och de har avskilt ytterligare 3 miljarder dollar för capex, cirka 85 procent av det som spenderas på att öppna nya butiker och renovera befintliga. . Företaget räknar med att renovera cirka 1 000 butiker i USA. Starbucks har företag här, eftersom forskning från Bank of America visar att S&P 500-företag har ökat investeringsutgifterna i nio kvartal i rad.
En av anledningarna till att företag, som Starbucks, kan behöva göra så stora investeringar är att arbetsmarknaden är särskilt ansträngd för tillfället. När arbetslösheten är låg måste företag ofta investera i sätt att få sin verksamhet att drivas mer effektivt, eftersom de inte kan förlita sig enbart på mer arbetskraft för att leverera fler varor och tjänster. Arbetslösheten i oktober var 3,9 procent. I januari i år låg den på 3,4 procent, den lägsta månadsräntan sedan maj 1969.
På sitt intäktssamtal sa Starbucks att bemanning och schemaläggning skulle vara “fokusområden” nästa år, när företaget planerar att öka antalet butiker med 4 procent i USA till cirka 17 000 butiker. Till 2030 planerar företaget att bygga 17 000 nya butiker globalt för totalt 55 000 platser. Och Starbucks räknar med gladare, högre betalda och mer produktiva arbetare när de öppnar dessa butiker.
Om Vikingen
Med Vikingens signaler har du en god chans att hitta vinnarna och sälja i tid. Det finns många värdepapper. Med Vikingens autopiloter eller tabeller kan du sortera ut de mest intressanta ETF:erna, aktierna, optionerna, warranterna, fonderna osv.
Klicka här för att se vad Vikingen erbjuder: Detaljerad jämförelse – Börsprogram för dem som vill bli ännu rikare (vikingen.se)