Hur Kodak gick från att vara världens mäktigaste fotoföretag
1975 var Kodak världens mäktigaste fotoföretag, värt 31 miljarder dollar. År 2012 var de helt i konkurs. Inte på grund av konkurrens eller teknik – utan på grund av ett ödesdigert beslut. Här är det största affärsmisstaget i historien (och hur man undviker det):
Det är 1975 och Kodak äger fotobranschen:
• 90 % av filmförsäljningen över hela världen
• 85 % av kameraförsäljningen
• 10 miljarder dollar i årlig inkomst
• Miljoner i ren vinst varje dag
En ingenjör var på väg att förändra allt…
En ung ingenjör vid namn Steve Sasson går in i Kodaks labb: “Jag har uppfunnit en kamera som inte behöver film” Det blir tyst i rummet. Prototypen fungerar perfekt. Kodaks svar? Skulle chocka alla…
Cheferna var tydliga:
“Begrav det”
“Patentera det”
“Berätta det inte för någon”
Deras resonemang? Kodak tjänade 15 dollar per filmrulle. Varför döda en kassako?
Digitalkameran skulle kunna förstöra deras imperium:
• 2,5 miljarder filmrullar säljs årligen
• 60 % vinstmarginaler
• Miljarder i bearbetningsutrustning
De hade för mycket att förlora. Eller så trodde de…
1995 förändrade allt: Digitalkameror översvämmar marknaden. Deras konkurrenter tävlar om att anpassa Kodaks svar? Dubbla satsningen på film och engångskameror.
Kodaks engångskamerastrategin verkade fungera: 1996 var Kodak fortfarande fjärde mest värdefulla företaget Engångskameror blomstrade Miljarder i filmförsäljning Verkligheten var på väg att slå hårt.
År 2005 var siffrorna brutala: Digitalkameraförsäljning exploderande. Kodaks aktiekurs rasade med 75 procent. Ändå höll bolagets ledning fast vid film ända till slutet.
Januari 2012: Kodak gick in i Chapter 11, en form av konkurs som ledde till att 28 000 anställda förlorade jobbet och att 142 års historia slutade. Allt eftersom girighet fick Kodak att begrava morgondagen.
Den största ironin? Kodak uppfann den digitala framtiden Sen dödade ledningen denna för att skydda det förflutna. Idag är deras patent från 1975 värda mer än hela företaget.
Lektionen? Ibland är ditt största hot inte dina konkurrenter. Det är din egen framgång. Förblindar dig från innovation.
Om Vikingen
Med Vikingens signaler har du en god chans att hitta vinnarna och sälja i tid. Det finns många värdepapper. Med Vikingens autopiloter eller tabeller kan du sortera ut de mest intressanta ETF:erna, aktierna, optionerna, warranterna, fonderna osv. Vikingen är ett av Sveriges äldsta aktieanalysprogram.
Klicka här för att se vad Vikingen erbjuder: Detaljerad jämförelse – Börsprogram för dem som vill bli ännu rikare (vikingen.se)