Fair trade kaffe får nya priser
Från och med den 1 augusti finns det nya, högre prisminimum för Fairtrade-certifierat kaffe. Men i USA är priset för Fair Trade USA-certifierat kaffe oförändrat trots att Fair trade kaffe får nya priser. För att ge denna diskrepans lite perspektiv är det viktigt att gå tillbaka till 2011.
2011 års prisöversyn
Under 2011 höjde Fairtrade International det garanterade priset för certifierat kaffe avsevärt, efter några mindre prisjusteringar under 2007 och 2008.
Minimipriset för Washed Arabica ökade med 12 procent, från 1,25 USD till 1,40 USD per pound. För Fairtrade-certifierat kaffe som också var ekologiskt certifierat, också känt som Fairtrade Organic, eller “FTO”, steg det garanterade kontraktspriset med 23 procent, från 1,55 USD till 1,90 USD, vilket inkluderade Fairtrade-premien på 20 cent och den ekologiska skillnaden på 30 cent.
Den förändringen 2011 var resultatet av en analys av stigande kostnader och samråd med mer än 180 köpare, producentorganisationer och nationella Fairtrade-initiativ från 35 länder, enligt organisationen.
Vid den tiden uttryckte ett antal kaffeköpare och relaterade organisationer, inklusive den separata ideella byrån Fair Trade USA, oro över att det nya priset var för högt och skulle påverka försäljningen negativt.
Verkligheten var att Fairtrade-kaffeförsäljningen ökade med 12 procent 2011 och fördubblades mellan 2011 och 2022 till 3,8 miljoner säckar, enligt gruppens publicerade årsrapporter.
Prisöversynen 2023
Det tog mer än 12 år för priset på Fairtrade-kaffe att ses över igen. Den här gången hade kaffeindustrin upplevt stigande kostnader från frö till kopp och stigande inflation på grund av covid-19-pandemin, kriget i Ukraina, den globala energimarknaden och andra makroekonomiska faktorer.
Återigen inledde Fairtrade en kostnadsanalys och konsultation som involverade mer än 540 köpare, producentorganisationer och nationella Fairtrade-initiativ från 40 länder.
Efter denna granskning meddelade Fairtrade International att från och med augusti 2023 skulle minimipriset för Washed Arabica öka med 29 procent från 1,40 USD till 1,80 USD per pund, och minimipriset för FTO skulle öka med 26 procent från 1,90 USD till 2,40 USD, inklusive premier.
Under tiden justerades minimipriset för Robusta för första gången sedan 1988, då Fairtrade-märket lanserades i Nederländerna. Under de åren var klyftan mellan Arabica och Robusta mycket liten på grund av överutbudet av Arabica och ICO-prisregleringen (som kort därefter avbröts, i juli 1989).
Än en gång, förra månaden varnade Fair Trade USA för att det nya priset är för högt och kan påverka försäljningen negativt. Denna slutsats baserades på deras egna samråd, som involverade mer än 500 köpare och nästan 400 producentorganisationer, enligt den USA-baserade organisationen. Mer än 60 procent av importörer, rosterier och återförsäljare avrådde gruppen från att höja priset.
Baserat på detta samråd valde Fair Trade USA slutligen att inte höja minimipriset och att behålla det garanterade priset på 1,40 USD för Washed Arabica och 1,90 USD för FTO till åtminstone slutet av 2023.
Det är tydligt att Fair Trade USA styrs av kaffeköparnas åsikter samtidigt som man i stort sett ignorerar producenternas åsikter, även när kostnaderna uppenbarligen ökar för producenterna. Under dessa förhållanden är det rimligt att hävda att priset som betalas för kaffe på Fair Trade USA-marknaden faktiskt inte är ett rimligt pris.
Big Mac Index
För att lägga till ett visst sammanhang till dessa prispunkter uppgick den ackumulerade inflationen i USA mellan 2011 och juni 2023 till 35 procent. Korrigerat för att återspegla denna inflation skulle FTO-priset på 1,90 USD 2011 nu bara vara värt 1,41 USD, vilket för många bönder är långt under produktionskostnaderna.
Som man kunde förvänta sig var den ackumulerade inflationen från 2011-2022 i producerande länder ofta ännu högre. För fem av de främsta producenterna av Fairtrade-certifierat kaffe varierade inflationen under den perioden från 43 procent i Peru till 79 procent i Brasilien.
För att ge dessa priser ännu mer perspektiv, överväg Big Mac Index, ett konsumentutgiftsindex som upprätthålls av The Economist sedan 1986 och som är baserat på teorin om köpkraftsparitet (PPP). Enligt indexets skapare följer det lättsamma men informativa verktyget “uppfattningen att växelkurser på lång sikt bör röra sig mot den kurs som skulle utjämna priserna på en identisk korg med varor och tjänster (i detta fall en hamburgare) i två valfria länder.”
Burgerindexet ökade med 27 procent i USA, från 4,07 USD 2011 till 5,15 USD 2022. I euroområdet steg det 39 procent, från 3,44 USD till 4,77 USD.
Detta är mycket i linje med den prishöjning som Fairtrade International beslutat om och efterfrågat av de allra flesta producenter. Dessutom ökar priset på hamburgare år för år, medan priset på Fairtrade-kaffe höjs för första gången på 12 år, vilket innebär att producenterna har fått stå för de ökade kostnaderna under den tiden.
Även om tidigare marknadsresultat inte är en indikator på framtida framgång, tyder enkla verktyg som Big Mac Index och marknadstillväxten efter 2011:s prisökning att höja priserna inte nödvändigtvis kommer att minska efterfrågan.
Omvänt har inga formella studier inom kaffeindustrin gett underlag som tyder på att försäljningen kommer att minska med ökade minimikrav.
Om Vikingen
Med Vikingens signaler har du en god chans att hitta vinnarna och sälja i tid. Det finns många värdepapper. Med Vikingens autopiloter eller tabeller kan du sortera ut de mest intressanta ETF:erna, aktierna, optionerna, warranterna, fonderna osv.
Klicka här för att se vad Vikingen erbjuder: Detaljerad jämförelse – Börsprogram för dem som vill bli ännu rikare (vikingen.se)