Warren Buffett, Teslaaktien och en bensinstation
Berkshire Hathaway (BRK.B), som leds av den legendariska värdeinvesteraren Warren Buffett, har gradvis sålt sina aktier i den kinesiska elfordonsjätten BYD (BYDDY), och har också minskat sin andel i General Motors (GM) under det senaste året.
Elbilsbranschen genomgår minst sagt turbulens och möter flera motvindar – inklusive det brutala priskriget. När “Oracle of Omaha” backar på EV-aktier, bör investerare också följa efter? Vi tar en närmare titt i den här artikeln.
Många EV-aktier har fallit till rekordlåga nivåer
En gång i tiden ett snabbt växande utrymme som väckte enormt intresse från investerare, ser EV-branschen nu helt annorlunda ut. Många nystartade elbilsföretag – inklusive Fisker (FSR), Lucid Motors (LCID), Polestar (PSNY) och Canoo (GOEV) – handlar nära sina lägsta nivåer någonsin. Snarare än på väg att bli “nästa Tesla”, som vissa av dessa företag en gång hyllades, kämpar de nu för relevans – eller ännu värre, försöker avvärja konkurser.
Vad är det för fel på elbilsindustrin?
Den senaste utlösande faktorn för kollapsen i EV-aktier är oro över efterfrågan efter att Fisker, Polestar och Lucid Motors alla minskade sin produktionsguide. Rivian (RIVN) är ett anmärkningsvärt undantag här, eftersom företaget marginellt höjde sin produktionsguide för 2023 till 54 000 fordon.
Oro över efterfrågan på elbilar – särskilt mitt i den massiva produktionskapacitet som planeras av äldre biltillverkare, såväl som renodlade elbilsnamn – har funnits ganska länge nu, och både Ford (F) och General Motors har också tonat ner sin aggressiva elbil. expansionsplaner.
Priskriget, som initierades av Tesla (TSLA), verkar också till nackdel för elbilsföretag. Lucid Motors, NIO (NIO), Ford och Xpeng Motors (XPEV) är bland de företag som var tvungna att sänka bilpriserna efter att Tesla sänkte priserna på sina modeller. Priskriget har nu också pressat Teslas vinster – och det Elon Musk-drivna företagets rörelsemarginaler sjönk under 8% under tredje kvartalet 2023.
Tesla är samtidigt optimistisk att den kan överleva även genom att sälja bilar med noll vinst och senare kompensera skillnaden genom försäljning av autonom teknologi. Musk, tillsammans med några andra högprofilerade Tesla-tjurar, tror att autonom körning står för huvuddelen av Teslas värdering.
Noterbart är att Tesla också har lyxen att ha 26 miljarder dollar i kontanter och likvida medel på sin balansräkning – och trots pågående investeringar i att utöka kapaciteten genererade det fria kassaflöden på 2,3 miljarder dollar under de första nio månaderna 2023. Men saker och ting ser jämförelsevis dystert ut för många andra nystartade elbilsföretag. Finansieringen har torkat ut för många av dessa namn mitt i högre räntor och den stigande vågen av allmän pessimism mot branschen.
Vad tycker Warren Buffett om elbilsindustrin?
Även om Buffett inte har talat direkt om elbilsindustrin, kan vi dra en användbar analogi från hans åsikter om streamingbranschen – som var värd för ett eget priskrig långt före elbilsindustrin.
När han talade vid årets årliga aktieägardag sa Buffett att streamingföretag skulle behöva höja priserna för att överleva. Han tillade, “Du har ett gäng företag som inte vill sluta. Och vem vet vad prissättningen gör under det. Men alla som säger till dig att de vet vad prissättningen kommer att göra i framtiden skojar sig själva.
Den legendariske investeraren drog också paralleller med ett “priskrig” på sin egen lokala bensinstation när han var i 20-årsåldern. Enligt Buffett fanns det en större konkurrent några mil bort, och de två stationerna jämförde sina priser till varandras.
Buffett förklarade, “Han bestämde vår vinst, eftersom vi tittade på hans pris varje dag. Och om vi sänkte priset skulle han matcha det, och vi kunde inte höja priset. Och han gjorde dubbelt så mycket gallon, så han vann.”
Tesla är den “större bensinstationen” i Buffetts exempel
För mig är Tesla den “större bensinstationen” i Buffetts exempel, och ett levande exempel på hur ett priskrig från ett stort företag kan pressa ut mindre aktörer. EV-jätten upprätthåller fortfarande några av de bästa marginalerna i fordonsindustrin, trots prissänkningarna – medan många mindre elbilsspelare riskerar att gå i konkurs, och även etablerade äldre biltillverkare känner smärtan i sina elbilssegment.
Närtidsutsikterna för EV-aktier ser disig ut
Elbilsindustrin går igenom den typ av omvälvning som vi senast såg för över ett sekel sedan i bilindustrin, där bara en liten handfull spelare överlevde medan tusentals andra gick i konkurs.
Snabbspola fram till 2023, och även om vi lyckligtvis inte har tusentals företag som försöker leda övergången från förbränningsmotorer till elbilar, är det fortfarande ett stort antal. Det skulle vara rimligt att förvänta sig att antalet EV-spelare skulle minska i slutet av detta decennium; medan vissa företag kan gå i konkurs, kan andra gå samman – antingen sinsemellan eller med de större aktörerna för att överleva.
När det gäller investerare bör de som är riskvilliga hålla sig borta från EV-aktier för nu eftersom oron ser långt ifrån över. Det skulle också vara klokt att undvika företag som har tvivelaktiga produktförslag och svaga balansräkningar.
Sektorn har dock ett långsiktigt löfte, och övergången från ICE till elbilar kommer att fortsätta, även om det kan vara relativt svårt att välja vinnarna i loppet vid denna tidpunkt. Se upp för de spelare som har en övertygande produkt, starka balansräkningar, stöd från investerare med djupa fickor och effektiv ledning för att övervinna den nuvarande krisen.
Om Vikingen
Med Vikingens signaler har du en god chans att hitta vinnarna och sälja i tid. Det finns många värdepapper. Med Vikingens autopiloter eller tabeller kan du sortera ut de mest intressanta ETF:erna, aktierna, optionerna, warranterna, fonderna osv.
Klicka här för att se vad Vikingen erbjuder: Detaljerad jämförelse – Börsprogram för dem som vill bli ännu rikare (vikingen.se)