Diageo faller till tre årslägsta efter att ha varnat för försäljningen i Latinamerika saknar slagkraft

Diageo PLC (LSE: DGE)-aktien föll över tretton procent till 2 808,5p, runt tre års lägsta nivå, då Smirnoff och Guinness-tillverkaren varnade för långsammare tillväxt under andra halvåret i år efter en "avsevärt" svagare försäljningsutveckling på latin Amerika och Karibien. Diageo faller till tre årslägsta efter att ha varnat för försäljningen i Latinamerika saknar slagkraft.

Diageo PLC (LSE: DGE)-aktien föll över tretton procent till 2 808,5p, runt tre års lägsta nivå, då Smirnoff och Guinness-tillverkaren varnade för långsammare tillväxt under andra halvåret i år efter en “avsevärt” svagare försäljningsutveckling på latin Amerika och Karibien. Diageo faller till tre årslägsta efter att ha varnat för försäljningen i Latinamerika saknar slagkraft.

Sprittillverkaren sa att den ekologiska försäljningen i Latinamerika och Karibien (LAC), som representerar nästan elva procent av Diageos nettoförsäljningsvärde, nu förväntas minska med mer än 20 procent från år till år under första halvåret av räkenskapsåret 2024.

“Vi har fortsatt fart i fyra av våra fem regioner, men på koncernnivå, under första halvåret av 2024, förväntar vi oss nu att se långsammare tillväxt än andra halvan av 2023” sade Diageo i ett uttalande.

Bolaget förväntar sig nu att den organiska rörelsevinsttillväxten för första halvåret av räkenskapsåret 2024 kommer att minska jämfört med första halvåret 2023, främst på grund av LAC:s minskande nettoomsättning, ökade handelsinvesteringar, lägre operativ hävstång och negativ mix till följd av nedhandel.

I andra regioner räknar man med att fortsätta investera ytterligare reklam- och försäljningsutgifter före nettoomsättningen.

I Nordamerika förväntar företaget en gradvis förbättring av den organiska nettoomsättningstillväxten under första halvåret av finansiella 2024 jämfört med andra halvåret 2023, samtidigt som distributörens lager upprätthålls i linje med historiska nivåer.

I Europa och Asien och Stillahavsområdet ser den fortsatt fart, om än långsammare än under andra halvan av finansåret 2023.

Den förväntar sig att det kommer att finnas en fortsatt, om än dämpande, kostnadsinflation, som delvis kommer att kompenseras av prissättningsåtgärder.

Ser man framåt mot andra halvåret 2024, förutspår Diageo en gradvis förbättring av den organiska nettoomsättningen och den organiska rörelsevinsttillväxten från första halvåret och kommer att fortsätta att investera i marknadsföring och i verksamheten för att driva långsiktigt hållbar tillväxt.

Diageo sa att de fortsätter att tro på verksamhetens grundläggande styrka och förväntar sig att leverera en organisk nettoomsättningstillväxt på mellan fem och sju procent på medellång sikt.

Analytiker vid UBS sa att svagheten i Latinamerika och Karibien mer än uppvägde tillväxten i de andra divisionerna.

“Detta beror på makrotryck som leder till lägre konsumtion och konsumentnedgång, vilket i sin tur bromsar minskningen av lager.”

Diageos största varumärken i Latinamerika inkluderar skotsk whisky Johnnie Walker, Old Parr och Buchanan’s, som står för två tredjedelar av verksamheten i regionen, enligt dess hemsida, tillsammans med andra globala favoriter som Smirnoff och lokala varumärken som Ypioca cachaça i Brasilien, Venezuelas Caciqueno och Guatemalas Zacapa-rom.

Om Vikingen

Med Vikingens signaler har du en god chans att hitta vinnarna och sälja i tid. Det finns många värdepapper. Med Vikingens autopiloter eller tabeller kan du sortera ut de mest intressanta ETF:erna, aktierna, optionerna, warranterna, fonderna osv.

Klicka här för att se vad Vikingen erbjuder: Detaljerad jämförelse – Börsprogram för dem som vill bli ännu rikare (vikingen.se)

Comments

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *